Digitaal mondeling toetsen
voor PO en VO | bijgewerkt op 27 september 2022
Een mondelinge toets op afstand kan een krachtig en effectief middel zijn om de voortgang van een leerling te monitoren. Zorg er wel voor dat je dit goed afstemt met de directie, je team en de ouders of verzorgers van leerlingen. Kies hiervoor ook het instrument waarmee de leerlingen bekend zijn. Voor verlengde instructie, formatief handelen of remediërende trajecten kan dit instrument ook goed worden ingezet.
Maak daarbij wel duidelijke afspraken:
- Vraag de leerling of hij in een rustige ruimte kan zitten waar hij niet gestoord kan worden. Vraag ouders of verzorgers om hierbij te helpen.
- Houd in gedachte dat een leerling ongeoorloofde hulpmiddelen kan inzetten. Een manier om dit te controleren, is door de leerling te vragen de ruimte te laten zien via de camera op zijn device. Je ziet meteen of er schoolboeken, een telefoon of een extra laptop in de buurt ligt. Vraag de leerling deze te verwijderen.
- Houd er tijdens het gesprek rekening mee dat de verbinding tussentijds kan haperen of kan wegvallen. Start je het gesprek weer op, vraag de leerling dan opnieuw om de ruimte te laten zien via de camera.
- Mag de leerlingen bepaalde (digitale) bronnen, websites of (externe) verwijzingen gebruiken? Geef dit van tevoren duidelijk aan en controleer of de leerling deze gebruikt.
Werk je in het vo? Bij de MVT-vakken worden mondelinge toetsen of schoolexamens al langer toegepast. Mondelinge toetsen zijn zeer geschikt om ook digitaal af te nemen. Zeker in een een-op-een-leersituatie. Ook voor andere vakken zijn digitaal mondelinge toetsen een optie.
Tips voor digitaal mondeling toetsen in het vo
Neem je digitaal een mondelinge toets af, zoals een PTA-toets? Controleer dan eerst of deze aangepast moet worden en stem dit af met de examensecretaris en/of de MR.
Waarmee moet je rekening houden bij het afnemen een mondeling toets of schoolexamen?
- Vraag de leerling of hij in een rustige ruimte kan zitten waar hij niet gestoord kan worden. Vraag ouders of verzorgers om hier eventueel bij te helpen.
- Kijk goed naar het digitale middel dat je gaat inzetten. Er zijn veel tools die kunnen helpen bij de digitale mondelinge toets, maar die moeten natuurlijk wel zijn toegestaan door je school. Twijfel je over een tool of weet je niet zeker of het mag? Vraag het eerst na bij je ict-coördinator of de functionaris gegevensbescherming. Werk je op jouw school al met een bepaalde tool, bijvoorbeeld Microsoft Teams of Google Classroom? Zet die dan in voor de digitale mondelinge toets.
- Houd in gedachten dat een leerling ongeoorloofde hulpmiddelen kan inzetten. Je kunt dit bijvoorbeeld controleren door de leerling te vragen zijn werkruimte te laten zien via de camera op zijn device. Je ziet meteen of er schoolboeken, een telefoon of een extra laptop in de buurt ligt. Vraag de leerling deze te verwijderen.
- Heb je een tweede beoordelaar nodig? Instrueer die dan vooraf goed over de afspraken tijdens de mondelinge toets (de zogenoemde etherdiscipline tijdens een gezamenlijk gesprek). Je kunt er ook voor kiezen de mondelinge toets op te nemen en op een later moment aan een tweede beoordelaar voor te leggen.
- Houd er tijdens het gesprek rekening mee dat de verbinding tussentijds kan haperen of kan wegvallen. Vraag de leerling na het herstarten van het gesprek opnieuw de ruimte te laten zien via de camera.
- Blijf goed contact houden met de leerling. Let op opvallend gedrag dat kan duiden op spieken of fraude.
- Mag de leerling bepaalde (digitale) bronnen, websites of (externe) verwijzingen gebruiken? Geef dit van tevoren duidelijk aan.
- Het kan handig zijn de toets digitaal op te slaan, bijvoorbeeld als bewijs dat de mondelinge toets digitaal is afgenomen. Werk je met Teams? Bekijk dan deze instructievideo voor het opslaan van het gesprek.